Rodzaje skrzyń biegów

Skrzynia biegów jest jednym z podstawowych elementów mechanicznych samochodu, który umożliwia zmianę przełożenia układu napędowego po to, by dostosować parametry silnika do zmieniających się potrzeb. A zatem dzięki niej można uzyskać optymalną prędkości obrotową silnika, w zależności od obciążenia czy prędkości jazdy, jaka w danym momencie występuje.

Rodzaje skrzyń biegów

Najczęściej w motoryzacji stosuje się następujące skrzynie biegów:
• manualne,
• automatyczne klasyczne,
• półautomatyczne (inaczej zautomatyzowana manualna skrzynia biegów lub sekwencyjna skrzynia biegów)
• bezstopniowe CVT.
Manualne skrzynie biegów

W tego typu skrzyniach biegów zmiany przełożenia dokonuje się za pomocą przekładni zębatych. Ich niewątpliwymi zaletami są: niska awaryjności, duża trwałość, stosunkowo tania eksploatacja i niska cena oraz przeważnie niższe zużycie paliwa w porównaniu do ich automatycznych odpowiedników.

Manualne skrzynie biegów mają też swoje wady: konieczne jest wciskanie pedału sprzęgła podczas zmiany biegu, co zmniejsza komfort ich użytkowania szczególnie w trybie miejskim, mogą pojawić się problemy z przejściem na wyższy bieg w trakcie wysokiej prędkości obrotowej silnika, wymagana jest okresowa wymiana sprzęgła oraz dwumasowego koła zamachowego (w zależności od zastosowanego rozwiązania).

Manualne skrzynie biegów można spotkać w takich samochodach jak: Audi R8 czy Ford Focus.

Automatyczne skrzynie biegów

W tego typu skrzyniach biegi zmieniają się samoczynnie – automatycznie, w zależności od obciążenia silnika auta (bez ingerencji kierowcy). Natomiast zdaniem kierowcy jest jedynie włączanie odpowiedniego trybu pracy skrzyni.

Automatyczne skrzynie biegów dają wysoki komfort użytkowania oraz pozwalają na płynną zmianę biegów. Wśród ich wad należy wskazać: kosztowne naprawy, większe zużycie paliwa – zwłaszcza wśród starszych typów skrzyń automatycznych, problematyczną diagnostykę i tzw. syndrom spóźnionej reakcji – ociężałość samochodu.
Przykładem przekładni automatycznej są: Mercedes – 722.4 i 722.5, Toyota – A750, A760.

Półautomatyczne skrzynie biegów

Zwane są również skrzyniami zautomatyzowanymi lub zmechanizowanymi. Półautomaty to mechanizmy niejako udające tradycyjne automaty. Ich atutem jest stosunkowo prosta budowa, co wiąże się z niskimi kosztami produkcji, a także niewielkie rozmiary. Niestety mają też sporo wad: dosyć wolno działają, są podatne na awarię, a koszty naprawy są dosyć wysokie. Do tego zdarza się czuć zapach palonego sprzęgła podczas podjazdów na wzniesienia i tzw. „rwanie” podczas gwałtownego wciskania pedału. Zautomatyzowane skrzynie biegów można spotkać w wybranych modelach Audi (np. A4 Tiptronic), BMW (np. Z4 E85), koncernu PSA (MCP) czy nawet pojazdach Formuły 1.

Bezstopniowa skrzynia biegów CVT

Bezstopniowe przekładnia CVT (Continously Variable Transmission) najczęściej montowane są w samochodach z małymi silnikami oraz w autach japońskich marek, szczególnie w modelach z napędem hybrydowym. Bezstopniowe skrzynie biegów pozwalają utrzymać niezmienną prędkość obrotową silnika niezależnie od zmian prędkości samochodu, mają mniejsze zużycie paliwa, przyzwoitą trwałość układu napędowego i silnika, a do tego są stosunkowo lekkie i niewielkie. Wśród wad najczęściej wskazuje się: jednostajny odgłos silnika, drogie naprawy i mało sprawną przekładnię.

Bezstopniowa skrzynia biegów zamontowano, m.in. w Toyota Auris lub Subaru Forester.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *