Płyn chłodniczy – część pierwsza – Co w płynach piszczy?

Płyn chłodniczy – Co w płynach piszczy?

Drugim rodzajem płynu, jaki chciałbym wam opisać, jest płyn chłodniczy. Główną jego rolą jest obniżanie temperatury silnika zapobiegając jego przegrzaniu, a w konsekwencji uszkodzeniu uszczelki pod głowicą, pęknięciu jego bloku czy nawet zatarciu. Dodatkową funkcją płynu chłodniczego jest ochrona przed korozją. Przeciętna żywotność płynu to ok. 3 lata. Jeśli nie poskąpimy gotówki i kupimy porządny, „nie marketowy” produkt o wydłużonym działaniu, to mamy spokój na 5 lat. Warto dołożyć parę złotych i rzadziej płacić za jego wymianę.

 

W płynie chłodniczym ważne są trzy parametry:

  1. Najważniejsza jest temperatura zamarzania. Przeważnie na nasz klimat wystarczy wartość -35 stopni.
  2. Temperatura wrzenia – podczas długotrwałej jazdy latem, w korku, zużyty płyn może – mówiąc kolokwialnie – „zagotować się”. Porządny płyn wytrzyma temperaturę nawet powyżej 120 stopni.
  3. Ochrona przed korozją – inhibitory korozji dodane do koncentratu zapobiegają rdzewieniu układu.

 

Kiedy Wymienić Płyn Chłodniczy?

  1. Po zakupie, jeśli nie wiemy kiedy był wymieniony. Nawet jeśli sami sprawdzimy aerometrem jego temp. zamarzania to nie wiemy jaką ma temperaturę wrzenia oraz jaka jest ilość inhibitorów korozji.
  2. Po okresie 3 lub 5 lat, w zależności od tego czy wiemy, jaki płyn był wlany do chłodnicy

Jak Wymienić Płyn Chłodniczy ?

Zalecam po spuszczeniu starego płynu przepłukać cały układ chłodzenia specjalnym środkiem chemicznym (np. TAKIM) – poprawi to jego sprawność.

*Moja rada: przypilnujcie mechanika, aby przepłukał także nagrzewnicę, dzięki czemu poprawi się jej sprawność oraz komfort użytkowania samochodu w zimie poprzez szybsze i wydajniejsze nagrzewanie jego wnętrza pojazdu.

Jeśli płyn wymieniacie sami, to pamiętajcie, że płyn jest bardzo toksyczny i szkodliwy dla środowiska. Zużyty płyn oddajcie do utylizacji!

 

Jaki rodzaj?

Ważne, aby miał wysokie parametry użytkowe. Dostępne są płyny na bazie glikolu etylowego i propylowego. Ja polecam ten drugi ze względu na jego mniejszą toksyczność i niekrystalzowanie się w niskich temperaturach. Warto sprawdzić co poleca producent Waszego samochodu np. oplowskie układy chłodzenia wymagają stosowania TYLKO płynu produkowanego prze GM. Na szczęście są one do kupienia nie tylko w ASO.

Część drugą artykułu znajdziesz TUTAJ.

Zapraszam do zapoznania się z artykułem na temat oleju silnikowego TUTAJ

Photo credit: EvelynGiggles / Foter / CC BY

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *