Płyn chłodniczy – Co w płynach piszczy?
Drugim rodzajem płynu, jaki chciałbym wam opisać, jest płyn chłodniczy. Główną jego rolą jest obniżanie temperatury silnika zapobiegając jego przegrzaniu, a w konsekwencji uszkodzeniu uszczelki pod głowicą, pęknięciu jego bloku czy nawet zatarciu. Dodatkową funkcją płynu chłodniczego jest ochrona przed korozją. Przeciętna żywotność płynu to ok. 3 lata. Jeśli nie poskąpimy gotówki i kupimy porządny, „nie marketowy” produkt o wydłużonym działaniu, to mamy spokój na 5 lat. Warto dołożyć parę złotych i rzadziej płacić za jego wymianę.
W płynie chłodniczym ważne są trzy parametry:
- Najważniejsza jest temperatura zamarzania. Przeważnie na nasz klimat wystarczy wartość -35 stopni.
- Temperatura wrzenia – podczas długotrwałej jazdy latem, w korku, zużyty płyn może – mówiąc kolokwialnie – „zagotować się”. Porządny płyn wytrzyma temperaturę nawet powyżej 120 stopni.
- Ochrona przed korozją – inhibitory korozji dodane do koncentratu zapobiegają rdzewieniu układu.
Kiedy Wymienić Płyn Chłodniczy?
- Po zakupie, jeśli nie wiemy kiedy był wymieniony. Nawet jeśli sami sprawdzimy aerometrem jego temp. zamarzania to nie wiemy jaką ma temperaturę wrzenia oraz jaka jest ilość inhibitorów korozji.
- Po okresie 3 lub 5 lat, w zależności od tego czy wiemy, jaki płyn był wlany do chłodnicy
Jak Wymienić Płyn Chłodniczy ?
Zalecam po spuszczeniu starego płynu przepłukać cały układ chłodzenia specjalnym środkiem chemicznym (np. TAKIM) – poprawi to jego sprawność.
*Moja rada: przypilnujcie mechanika, aby przepłukał także nagrzewnicę, dzięki czemu poprawi się jej sprawność oraz komfort użytkowania samochodu w zimie poprzez szybsze i wydajniejsze nagrzewanie jego wnętrza pojazdu.
Jeśli płyn wymieniacie sami, to pamiętajcie, że płyn jest bardzo toksyczny i szkodliwy dla środowiska. Zużyty płyn oddajcie do utylizacji!
Jaki rodzaj?
Ważne, aby miał wysokie parametry użytkowe. Dostępne są płyny na bazie glikolu etylowego i propylowego. Ja polecam ten drugi ze względu na jego mniejszą toksyczność i niekrystalzowanie się w niskich temperaturach. Warto sprawdzić co poleca producent Waszego samochodu np. oplowskie układy chłodzenia wymagają stosowania TYLKO płynu produkowanego prze GM. Na szczęście są one do kupienia nie tylko w ASO.
Część drugą artykułu znajdziesz TUTAJ.
Zapraszam do zapoznania się z artykułem na temat oleju silnikowego TUTAJ
Photo credit: EvelynGiggles / Foter / CC BY