Co w płynach piszczy – Olej Silnikowy – część pierwsza

Czy zastanawialiście się, ile różnego rodzaju płynów eksploatacyjnych krąży w żyłach waszego samochodu? Czy zdajecie sobie sprawę, jak one wpływają na jego mechanizmy? Czy wiecie, jaką żywotność mają i kiedy były wymieniane w Waszym aucie? Gdyby stosować się do kilku prostych wskazówek, można by skutecznie uniknąć wielu bardzo kosztownych awarii, jak np. uszkodzenia turbiny.

Postaram się po krótce wyjaśnić Wam co z czym i dlaczego, w serii kilku artykułów.

Olej Silnikowy

Część pierwsza

Funkcje Oleju Silnikowego

Po pierwsze i najważniejsze: olej silnikowy. Przede wszystkim pełni on funkcję smarną. Pływa sobie kanalikami olejowymi tworząc film olejowy zmniejszający tarcia występujące w silniku. Trzeba pamiętać, że zimny olej zanim dotrze we wszystkie miejsca, potrzebuje ok 30 s. pracy pompy. Nie warto przez ten czas zwiększać obrotów silnika do jego maksymalnych wartości. W ogóle jeśli chcecie poszaleć, to poczekajcie, aż silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy. Przyjmuje się, że silnik osiąga optymalne warunki po drugim wyłączeniu się wiatraka chłodnicy. Po wyłączeniu silnika olej powoli spływa do miski olejowej znajdującej się najczęściej w najniższym jego miejscu.

Drugą ważną jego funkcją jest chłodzenie. Chłodzi zarówno silnik jak i turbinę (jeśli dany model ją posiada). Pamiętaj, że turbina jest w 100% zależna od oleju silnikowego. Nie posiada oddzielnego układu chłodzenia. Przegrzanie turbiny jest częstą przyczyną jej usterki. Aby temu zapobiec wymieniaj olej w silniku nie rzadziej niż co 15 tyś. km (zawsze z filtrem oleju) mimo, że producenci samochodów I olejów twierdzą inaczej.

Więcej o turbinie czytaj TUTAJ.

Trzecia funkcja, czyszcząca, w głównej mierze uzależniona jest od rodzaju zastosowanego oleju. Najlepiej spełnia ją olej typu pełny syntetyk. Podczas jego okresowej wymiany warto wykonać płukanie silnika z zanieczyszczeń (opiłki metalu, zużyty olej etc.) przy pomocy specjalnych środków. Ja używam preparatu marki Forte dla profesjonalistów Motor Flush. Jeżeli uszczelki w silniku są w dobrym stanie, to taki zabieg może tylko pomóc. Jeśli Wasz silnik ma 300 000 km i nie wiecie, jak dbano o niego wcześniej, to zabieg ten warto przemyśleć, ze względu na możliwość powstania wycieków z silnika (jeżeli uszczelki są stare, to wypłukanie nagaru może spowodować ich rozszczelnienie, czego skutkiem będzie wyciek).

Oleje możemy rozróżnić ze względu na ich lepkość oraz jakość.

www.kupietwojsamochod.pl

Lepkość – Jakość Oleju

Standardy lepkości określa klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers)

SAE wyróżnia 12 klas lepkości:

  • 6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
  • 6 klas letnich: 16, 20, 30, 40, 50, 60

www.kupietwojsamochod.pl

Klasyfikacja jakościowa ustalana jest przez kilka organizacji:

  1. klasyfikacja według ACEA – klasyfikacja europejska
  2. klasyfikacja według API – cywilna klasyfikacja amerykańska
  3. klasyfikacja według ILSAC – klasyfikacja Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych
  4. klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes-Benz (MB),

Najbezpieczniej jest sprawdzić w książce serwisowej lub u importera, jakiej jakości olej jest zalecany do Twojego samochodu.

Koniec części pierwszej.

Część drugą artykułu znajdziecie TUTAJ.

Facebook

Photo credit: smilemark / Foter / CC BY-NC-SA

Photo credit: kevinkarnsfamily / Foter / CC BY-NC

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *