Płyn hamulcowy – co w płynach piszczy?

Płyn hamulcowy.

Poprzednie artykuły techniczne dostępne są TUTAJ.

Jeśli wasz silnik ma odpowiednie smarowanie i w dodatku się nie przegrzewa, to warto pomyśleć o sprawdzeniu kolejnego układu. Wypadałoby, aby sprawność układu hamulcowego była zbliżona do założeń producenta auta. Najbardziej zaniedbywanym i niedocenianym jego elementem jest płyn hamulcowy. Czym on zatem jest? Jak wszystko na tym świecie mieszanką – jakiś estrów, eterów etc. Dokładna znajomość składu raczej nic Wam nie da, więc pominę tę kwestię. Jego zadaniem jest przenoszenie ciśnienia w układzie hamulcowym. Ty naciskasz stopą na pedał – ciśnienie w układzie rośnie – samochód zwalnia, proste. Żeby zwalniał efektywnie, potrzeba, aby każdy z jego elementów był sprawny.

A cóż takiego może się zepsuć w płynie hamulcowym?      

Hmm… zepsuć to właściwie nic, ale może stracić swoje właściwości. A są one następujące…

Właściwości płynu hamulcowego:

    1. Jest higroskopijny – niestety przez tę właściwość trzeba go okresowo wymieniać. Co to znaczy? CHŁONIE wodę. Jak już się jej opije, to układ hamulcowy traci na skuteczności. Pamiętajmy, że wilgoć zawarta w powietrzu wnika poprzez zbiorniczek wyrównawczy, uszczelki, przewody i miesza się z płynem.
    2. Ma wysoką temperaturę wrzenia. Świeży płyn ma ją w granicach 250 stopni C. Jeśli płyn pochłonie wilgoć z otoczenia tylko w 1% swojej objętości, to jego temperatura wrzenia spadnie o około 20% – czyli jakieś 50 stopni C. A co za różnica? Ano taka, że jadąc autostradą, w korku lub w zimie często i/lub intensywnie hamując, płyn znacznie się nagrzewa. Różnica tych 50 stopni może doprowadzić do tego, że jadąc Zakopianką w dół nagle stracicie 90% skuteczności swoich hamulców. Niefajnie, bo możecie spowodować wypadek. Między innymi dlatego w terenie górzystym zaleca się hamowanie silnikiem, gdyż nawet pełnosprawny płyn może się „zagotować”.
    3. Nie jest ściśliwy. W odróżnieniu od wody może przenosić wysokie ciśnienie, ponieważ się nie kurczy. Właściwość tę znacznie pogarsza obecność wody w układzie. Podczas ściskania woda wrze i przechodzi w stan lotny czyli parę wodną. Ta natomiast ściska się idealnie.
    4. Ma właściwości anty-korozyjne. Dodatki zastosowane w płynie hamulcowym zapobiegają powstawaniu korozji elementów metalowych układu.

 

Powyższe właściwości odróżniają płyn hamulcowy od wody czy innych dostępnych płynów. Pamiętajcie, żeby utrzymywać jego poziom zawsze powyżej minimum na podziałce znajdującej się na zbiorniczku. Przy niższej wartości istnieje ryzyko zapowietrzenia układu hamulcowego.

Istnieje kilka rodzajów płynów hamulcowych. Należy pamiętać, że nie wolno mieszać ich ze sobą. Informacje jaki płyn wymagany jest w Twoim samochodzie, znajdziesz na korku zbiorniczka wyrównawczego, w instrukcji obsługi samochodu lub u dilera Twojego samochodu.

Rodzaje płynów hamulcowych:

  • DOT 3 – stosowany w starszych samochodach. Nie wolno zamieniać go innym rodzajem.
  • DOT 4 – najczęściej stosowany płyn na rynku. Posiada znacznie wyższą ochronę przed powstawaniem pęcherzyków powietrza w wysokich temperaturach. Jeśli Twój samochód posiada takie systemy jak ABS, ASR i ESP to warto zastosować odmianę DOT 4 HP .
  • DOT 5.1 – Posiada najwyższą temp. wrzenia ok. 265 stopni Celsjusza. W jego skład wchodzi silikon. Nie wolno wymieniać go z płynem DOT 4 a już na pewno z DOT 3. Spowoduje to uszkodzenie układu hamulcowego poprzez utratę jego szczelności.

UWAGA!

Należy zachować szczególną ostrożność podczas wymieniania płynu hamulcowego. Jest on bowiem żrący i wysoce trujący. Jeśli wyleje się na lakier, należy szybko go wytrzeć do sucha w przeciwnym razie spowoduje jego odbarwienia. To samo dotyczy plastików.

UWAGA!

Zużyty płyn oddaj do utylizacji. Nigdy go nie wylewają do kanalizacji czy po prostu do gleby.

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Co dwa lata lub co 40000 km.

Myślę, że jeśli kupiliście nowy samochód i nigdzie nie ma udokumentowanej wymiany płynu hamulcowego, to należy zrobić to przy najbliższym serwisie samochodu. Nie jest to droga usługa – ok 100 zł, a znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy… w końcu to hamulce.

NIE OSZCZĘDZAJCIE NA HAMULCACH!

Jak zwykle po zakup samochodu zapraszam do mnie J Przed zakupem mogę zaoferować kompleksową wymianę wszystkich niezbędnych płynów eksploatacyjnych w Twoim nowo nabytym aucie.

www.kupietwojsamochod.pl

Zapraszam do zapoznania się z artykułem o turbosprężarkach TUTAJ.

 

Photo credit: exfordy / Foter / CC BY

Photo credit: ** RCB ** / Foter / CC BY

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *