Oznaczenia opon i nie tylko

Czy policja nas okrada?

Skoro sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami, niektórzy z Was pewnie przymierzają się (jeśli tego jeszcze nie zrobili) do wymiany opon na zimowe. Gdyby ktoś z Was zastanawiał się, czy to ma sens to – tak ma, i to duży. Moja prywatna opinia poparta doświadczeniem jest taka, że lepiej jeździć na zimowych cały rok niż na letnich czy wielosezonowych.

UWAGA!!!

Jeśli macie różne opony, to zawsze, ale to zawsze zakładajcie te lepsze na tylną oś, BEZ WZGLĘDU  na to, czy macie napęd na przód, tył lub 4×4. Kiedyś moi rodzice i ja prawie przypłaciliśmy życiem zjazd z estakady mostu Łazienkowskiego w zimie (miałem opony wielosezonowe z tyłu i dobre zimowe z przodu), gdy tył mojego Civica zaczął nas wyprzedzać w kierunku nadjeżdżającego samochodu. Uratowało nas tylko to, że w młodości wyszalałem się tylnonapędowym BMW i odruchowo wiedziałem, jak kontrować kierownicą. Warto sobie na śniegu trochę poćwiczyć na pustym placu/parkingu wyprowadzanie samochodu z poślizgu, a najlepiej na szkoleniu na płycie poślizgowej.

To nie jest moja teoria – to udowodniony fakt- z tyłu zawsze wybierajcie lepsze opony! :). Jak wam wulkanizator, kuzyn, ojciec, wujek mówią co innego, to… posłuchajcie mnie ?

10 praktycznych porad dla pieszych

Odbiegliśmy trochę od tematu, ale w słusznej sprawie.

A zatem, jak czytać oznaczenia na oponach?

Najbardziej rzucającą się w oczy wartością jest rozmiar opony, np. 205/55 R16 91V. Pierwsza wartość to zawsze szerokość opony. Druga to wysokość mierzona jako procentowa wartość szerokości. Trzecia to średnica w calach. 91 to indeks nośności opony i wskazuje, że opona może przenieść maksymalne obciążenie wynoszące 615 kg. V odpowiada prędkości maksymalnej danej opony.  R oznacza oponę radialną. Każdy model samochodu ma dokładnie ustalone, jaki rozmiar opon jest dla niego optymalny. Przeważnie producent podaje kilka zamiennych rozmiarów pod względem średnicy jak również szerokości i wysokości. Te wartości są podane w książce serwisowej, na naklejkach wewnątrz samochodu, na słupkach i pod klapką wlewu paliwa – można też sprawdzić w internecie.

Najczęściej spotykane indeksy prędkości:

Q do 160 km/h

R do 170 km/h

S do 180 km/h

T do 190 km/h

H do 210 km/h

V do 240 km/h

W do 270 km/h

Y do 300 km/h

Marki Samochodowe

Pamiętaj!

Jeśli wybierzesz opony o parametrach nieprzewidziany przez producenta Twojego samochodu, to w razie zdarzenia drogowego ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania!

Podział opon wg klasy

Budżetowe- Na budżetowe bym nie tracił pieniędzy, bo i tak je trzeba będzie wyrzucić ?

Klasy Średniej- Klasa średnia to tak jak w społeczeństwie, największa część rynku.

Klasy Premium- Jak to w życiu bywa wszystko co premium jest najdroższe. Posiada też najlepsze parametry jazdy.

Data produkcji opony

Na każdej oponie widnieje data jej produkcji. Zaczyna się od DOT potem są jakieś cyferki/literki, a na końcu jest np. 3609. Oznacza to, że oponę wyprodukowano w 36 tygodniu 2009 roku.  Przyjmuje się, że żywotność opony to max 10 lat od daty jej produkcji. Chociaż spotkałem się z opinią, że max. to 5 lat. Z doświadczenia powiem Wam, że miałem zimowe opony 8-letnie GoodYear i nie nadawały się do jazdy chociaż bieżnik miały ok 5 mm (min to 1,6 mm, a nowe mają 7,5-8mm). Zrobiły się niesamowicie głośne i nieprzewidywalne na śniegu i mokrym asfalcie. Dlatego kupno opon używanych to loteria.

Oznaczenia opon – eksploatacyjne

M+S (Mud and S
now)
– opony całoroczne lub zimowe. Przeważnie można też znaleźć obrazek trzech szczytów ze śnieżynką,  co oznacza oponę zimową.

Max Inflation – ciśnienie maksymalne

ECE,E,E – oznaczenie homologacyjne. Oznaczają, że opona jest dopuszczona do użytku w UE.

TWI – Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia opony)

RF -Run Flat– pozwala na jazdę do najbliższego wulkanizatora po przebiciu opony

Opony Wmacniane

XL –  Extra Load, oznacza oponę o większej ładowności.

RF- Reinforced; opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności).

Inne oznaczenia EXL, RFD, REF, REINF.

Sposób Montażu Opony

Outside-na zewnątrz

Inside– wewnątrz

Rotation– kierunek montażu

Rant Ochronny

MFS, RFP chroni felgę przed uszkodzeniem np. o krawężnik.

Ciekawostka

Wiecie, kto jest największym producentem opon na świecie?

LEGO! ?

Lepsze dobre używki czy średniej klasy nowe opony?

Tu zdania są mocno podzielone. Ja wolę nowe opony średniej klasy. Nigdy nie wiadomo, w jakim stanie jest używka, jak była przechowywana, czy nie była niefachowo naprawiana etc.

Co z Nalewkami?

Nalewki to potoczna nazwa opon bieżnikowanych. Stare sprawdzone opony są poddawane odświerzeniu, a na koniec nanosi się nowy bieżnik. Chociaż technologia ich produkcji poszła do przodu, a takie opony są dopuszczone do ruchu, to korzystając z wiedzy taksówkarzy czy własnego ojca odradzam ich zakup do samochodów osobowych. Z reguły są bardzo głośne i bieżnik potrafi się odkleić. Nie wiem, jak temat wygląda w autobusach czy samochodach ciężarowych, gdzie nowe opony są bardzo drogie.

Oznaczenia Opon

Mam nadzieję, że trochę Wam przybliżyłem temat opon i ich oznaczeń. Nie jest to wiedza tajemna, więc każdy wybierając nowe gumy może zadać sobie trochę trudu i wybrać tę najbardziej odpowiednią dla swojego samochodu. Pamiętajcie o regularnym kontrolowaniu ciśnienia w oponach!

Photo credit: Sean MacEntee / Foter.com / CC BY

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *