Doważanie kół na samochodzie

Okres wakacyjny to intensywny czas dla naszych samochodów. Często pokonują one dalekie trasy przy prędkościach autostradowych. To właśnie takie warunki jazdy uwypuklają problemy z niewyważonymi prawidłowo kołami. Jeśli podczas jazdy Waszym autem, szczególnie w zakresie prędkości 90-130 km/h czujecie drgania na kierownicy lub wykonuje ona 2-3 cm mimowolne skoki góra dół, to oznacza, że najprawdopodobniej macie nie wyważone prawidłowo koła. Skutecznie zmniejsza to komfort prowadzenia i przyjemność z jazdy. Drgania mają też niekorzystny wpływ na kondycję zawieszenia w Waszym aucie.

Czy samo wyważanie wystarczy?

Otóż zależy. Doświadczenie podpowiada mi, że nie zawsze. Dużo zależy od stanu technicznego oraz odpowiedniej kalibracji wyważarki. I tu ciekawostka. Nie zawsze nowy sprzęt = sprawny sprzęt. Wyważałem koła u wulkanizatora na prawie nowej wyważarce i nie udało się w pełni zniwelować drgań. Po wizycie w innym zakładzie, gdzie warstwa kurzu i brudu na maszynie wskazywała kilka lat pracy urządzenia, problem zniknął. Potwierdzają to sami wulkanizatorzy.  Jakość sprzętu oraz jego prawidłowa kalibracja mają kluczowe znaczenie. Nie można przecenić też doświadczenia osoby wyważającej.  Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z wyważania kół w jakimś zakładzie, to zawsze można pojechać do nich na poprawkę. Nigdy nie zdarzyło mi się płacić dodatkowo za ponowne wyważanie. Warto też skorzystać z kilku zakładów przy kolejnych wyważaniach i wybrać ten najlepszy Waszym zdaniem.

Niestety jeśli chodzi o samą konstrukcję wyważarek jak i proces wyważania to postęp technologiczny słabo wkroczył w tą dziedzinę czy wręcz zatrzymał się wiele lat temu. Natomiast układy kierownicze nowoczesnych aut są coraz bardziej precyzyjne i wymagające.

No ale co jeśli po wyważaniu w sprawdzonym zakładzie kierownica nadal drży?

Jest kilka możliwości:

  1. Masz krzywą felgę
  2. Masz uszkodzoną, zdeformowaną oponę
  3. Bicie pochodzi z układu napędowego auta
  4. Zdarza się, że uszkodzona jest piasta koła

Jak zatem sprawdzić w czym tkwi problem? Czy wina leży po stronie koła czy mechaniki auta? Z doświadczenia wiem, że wulkanizatorzy rozkładają ręce i musisz radzić sobie sam z problemem.

Otóż jest rozwiązanie – Dynamiczne doważanie kół na samochodzie. Na czym to polega? Jak sama nazwa wskazuje, wyważone wcześniej koła doważa się na samochodzie niwelując bicia powstałe z piasty, układu napędowego, opony, felgi czy nawet, jak się okazuje, kołpaka. Koło samochodu podnosi się specjalnym podnośnikiem tak, aby było utrzymywane w pionie, po czym specjalną maszyną rozpędza się je nawet do 140 km/h i doważa zewnętrzną jego stronę.

Jeśli nie da się zniwelować drgań, to wykwalifikowany specjalista jest w stanie określić, czy pochodzą one z felgi/opony czy z układu mechanicznego auta.

 

Przed moim tegorocznym wyjazdem wakacyjnym po namowie kolegi zadowolonego z efektu doważania kół na aucie, a także na potrzeby powstania tego wpisu postanowiłem skorzystać z doważania.

Jednym z najbardziej znanych zakładów zajmujących się tą materią jest Autobalans prowadzony przez p. Krzysztofa. Po telefonicznym umówieniu się na wizytę stawiłem się na Puławskiej 531 w Warszawie. Co mnie zdziwiło, przede mną doważane były koła w fabrycznie nowym aucie, w którym właścicielka skarżyła się na bicie kierownicy.

Po krótkiej rozmowie p. Krzysztof zabrał się do pracy w moim Citroenie. Na oponie od strony  bieżnika zakłada kawałek białej taśmy izolacyjnej tak, żeby czujnik optyczny doważarki umieszczany pod kołem wiedział w jakiej pozycji znajduje się koło.

Silnik doważarki rozpędza koło i wykonuje pomiar. Następnie informuje, jaki ciężarek umieścić w którym miejscu felgi. Po kilku pomiarach koło zostaje doważone.

Jakie są wady doważania? Po zdjęciu koła (z jakiegokolwiek powodu) powinno się je ponownie doważyć. Jeśli nawet oznaczymy felgę tak, aby ponownie założyć ją w tej samej pozycji co była poprzednio, to nie uda nam się umieścić koła dokładnie tak samo na piaście.

Pan Krzysztof jest obecnie na etapie konstrukcji własnego urządzenia do doważania bo jak twierdzi sprzęt produkowany seryjnie jest obarczony pewnymi niedociągnięciami.

Cena usługi- 25 zł za koło.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *