Co w płynach piszczy? – Olej Silnikowy – część – druga

Olej Silnikowy – Część druga

Część pierwszą artykułu znajdziesz TUTAJ.

www.kupietwojsamochod.pl

Typy Olejów Silnikowych

Rozróżniamy trzy typy olejów silnikowych (bazy z których są zrobione):

  1. Mineralny – najgorszy jakościowo, najgęstszy, używany np. w maluchu lub cinquecento. Praktycznie nie wykorzystywany w samochodach wyprodukowanych po 2000 r. Jeśli „nowożytny” silnik jest zalany olejem mineralnym, może oznaczać to, że posiadał mnóstwo wycieków, a jego stan pozostawia wiele do życzenia.
  2. Pół-Syntetyczny – nieco rzadszy niż mineralny. Bardzo popularny w samochodach z nieco większym przebiegiem. Obecność tego oleju absolutnie nie dyskwalifikuje samochodu przy jego zakupie.
  3. Syntetyczny – najlepszy jakościowo, trochę gęstszy od wody. Wszystkie nowe silniki są zalane takim olejem. Jeśli przy przebiegach powyżej 200 000 km silnik jest zalany olejem syntetycznym i nie pobiera go w nadmiarze, to najlepszy dowód, że jego stan techniczny nie przysporzy zmartwień użytkownikowi. Jeśli silnik zacznie zużywać więcej oleju niż zwykle, warto zastanowić się, czy nie skrócić interwałów do 10 000 km lub zmienić typ na olej pół-syntetyczny. Olej syntetyczny posiada najlepsze właściwości czyszczące, więc zalanie silnika, który do tej pory jeździł na „półsyntetyku” lub „minerale” najprawdopodobniej spowoduje „wydmuchanie” uszczelek i jego wycieki.

UWAGA DPF!

Posiadacze samochodów z filtrem cząstek stałych muszą stosować specjalne oleje, które go nie zatkają. Są to tzw. oleje nisko popiołowe, przeważnie z oznaczeniem C.

LPG

Co z LPG? Jeśli masz samochód na gaz, to powinieneś skrócić interwał wymiany o ¼, ponieważ przy LPG szybciej zużywają się dodatki ze względu na wyższą ilość siarki (5x większa niż w benzynie).

www.kupietwojsamochod.pl

Sprawdzanie poziomu oleju

Sprawdzaj stan poziomu oleju nie rzadziej niż co 1000 km. W przypadku niedoboru uzupełnij go dolewając odpowiednią ilość przez korek wlewu. Lepiej dolać kilka razy małą ilość, niż raz za dużą.

Po rozgrzaniu silnika ustaw samochód na równej powierzchni. Odczekaj ok. 10 min. Wyjmij bagnet, wytrzyj jego końcówkę do sucha i włóż go ponownie. Jeszcze raz go wyjmij i sprawdź stan. W razie potrzeby uzupełnij olej. Zazwyczaj różnica między poziomem „max” a „min” na bagnecie to jeden litr.

UWAGA!

Sprawdź, czy bagnet  wszedł do końca. Nie raz widziałem zachlapaną komorę silnika przez nieprawidłowo włożony bagnet.

UWAGA!

Jeśli masz samochód z silnikiem diesla i filtrem DPF, to nigdy nie uzupełniaj stanu do kreski „max”. Najlepiej zrobić to w ¾.

Jeśli jadąc samochodem zapali Ci się czerwona kontrolka ciśnienia oleju, to natychmiast zatrzymaj samochód i sprawdź jego poziom. Jeśli jest za niski, to dolej go od razu. Jeśli nie masz buteleczki na dolewki, kup go na najbliższej stacji. W innym przypadku NIE WOLNO kontynuować jazdy. Jeśli kontrolka się świeci, a poziom jest odpowiedni, to albo pompa oleju uległa awarii albo czujnik ciśnienia oleju. Niestety sprawdzenie tego na drodze jest prawie niemożliwe, a ryzyko związane z jazdą z uszkodzoną pompą zbyt duże.

Mam nadzieję, że mój artykuł rozjaśnił Wam choć po części, jak ważne funkcje pełni ta „słomkowa”, niepozorna ciecz. Nie warto oszczędzać ani na jej jakości ani częstotliwości wymiany. Zaniedbanie może doprowadzić do uszkodzenia lub zniszczenia turbiny a nawet silnika.

www.kupietwojsamochod.pl

Ps. Wiecie skąd się bierze olej silnikowy? Z destylacji ropy naftowej.

Część pierwsza dostępna TUTAJ.

Photo credit: DrJohnBullas / Foter / CC BY-NC-ND

Photo credit: kitsu / Foter / CC BY-NC-SA

Photo credit: exfordy / Foter / CC BY

Photo credit: ** RCB ** / Foter / CC BY

Photo credit: ** RCB ** / Foter / CC BY

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *